ÖĞRENCİLERİN ORTAOKUL SÜRESİNCE TÜRKÇE DERSLERİNDE
ELDE ETTİKLERİ KAZANIMLAR;

  • Geniş kapsamlı okuma zevki ve alışkanlığı kazanırlar,
  • Okuduklarını; anlarlar, analiz ederler, yorumlarlar, günlük yaşantılarıyla ilişkilendirirler  ve anlatırlar,
  • Okuduğu, dinlediği ve izlediğinden hareketle, söz varlığını zenginleştirirler.
  • Türkçe’deki  temel bilgi, terim ve kavramları bilirler ve dilimizi  amaca ve hedef kitleye uygun etkileyici biçimde doğru kullanırlar,
  • Bütünlüğü olan yazılı ve sözlü metinler üretirler,
  • Sosyal ve kültürel alanlarda kendilerini geliştirirler,
  • Doğru ve yerinde soru sormayı, duygu ve düşüncelerini doğru ifade etmeyi öğrenirler.
  • Bilgiye ulaşmak için farklı kaynaklardan doğru teknikleri kullanarak araştırma yapmayı aynı zamanda yine bilgiye ulaşmada kitle iletişim araçlarından yararlanmayı, bu araçlardan gelen mesajlara eleştirel açıdan bakmayı öğrenirler,
  • Yapıcı, yaratıcı, akılcı, eleştirel ve doğru düşünme yollarını öğrenirler, bunları kullanmayı bir alışkanlık hâline getirirler.

ORTAOKUL SÜRESİNCE TÜRKÇE DERSLERİNDE YAPILAN ÇALIŞMALAR

  • Belirlenen temalar; şiir, masal, fabl, öykü, roman, tiyatro, anı, dilekçe, mektup ve deneme türleri üzerinden öğrenciye sunulur,
  • Medya okuryazarlığı, afiş-broşür hazırlama gibi güncel konu ve uygulamaları ele alınır,
  • Öğrencilerin metinler arasında, gerek temada gerekse de işlenen düşüncelerde bağlantı (paralellikler ya da farklılıklar) kurmaları beklenir,
  • Yazılı anlatım çalışmalarında:
    • İlk aşamada paragraf yazma uygulamaları yapılır.
    • Daha sonraki aşamalarda paragraftan bütünlüklü yazıya geçiş sağlanır.
    • Özet, haber yazısı, öykü, dilekçe, mektup, şiir, fabl, masal türlerinde yazılar yazılır; yazılı ve sözlü olarak görsel yorumlama etkinlikleri yapılır,
    • Metin merkezli tezli yazılar üzerinde durulur.
  • Okuma saatlerinde:
  • Sesli, vurgulu ve tonlamalı okuma çalışması yapılır,
  • Hızlı ve Etkin Okuma teknikleri uygulanır,
  • Okuma stratejileri öğretilir.
  • Türe göre okuma biçimleri verilir.
  • Eserler işlenirken öğrencilerin, tema ve ana düşünce açısından işledikleri başka eserlere göndermeler yapma alışkanlıklarını geliştirmeleri beklenir.
  • Derslerde tiyatro, sinema, dergi, sergi gibi sanat çalışmalarına yer verilerek öğrencilerin kültürel gelişimi desteklenir,
  • Teknoloji etkili bir biçimde kullanılır.
  • Çalışmalarda okul kütüphanesinden yararlanılır.

ORTAOKUL SÜRESİNCE TÜRKÇE DERSLERİNDE ÖLÇME – DEĞERLENDİRME

  • Her dönem iki yazılı sınav uygulanır. (klasik sınavlar,  kompozisyon sınavları)
  • Sınıf içi performans notları;
    • Öğrencilerin aktif olarak derse katılımı,
    • Gerekli tüm materyalleri eksiksiz olarak derse getirmeleri,
    • Ödevleri, defter düzenleri,
    • Sınıf içindeki davranışları göz önüne alınarak verilir.
  • Yazma çalışmaları:
    • Kendi kendine düzeltme,
    • Karşılıklı düzeltme (öğrenciler arasında ödevler değiştirilerek),
    • Yazma grupları içinde düzeltme,
    • Sınıfça düzeltme,
    • Öğretmen tarafından düzeltme aşamaları sonunda değerlendirilir.
  • Projeler değerlendirilirken öğretmenler tarafından hazırlanmış olan ayrıntılı bir değerlendirme ölçeği kullanılır
  • Tema sonunda tüm konuları kapsayan çoktan seçmeli kazanım değerlendirme sınavları uygulanır.
  • Her hafta işlenen tüm konuları kapsayan çoktan seçmeli kazanım değerlendirme sınavları uygulanır. (8.SINIF)