ÖĞRENCİLERİN ORTAOKUL SÜRESİNCE TÜRKÇE DERSLERİNDE
ELDE ETTİKLERİ KAZANIMLAR;
- Geniş kapsamlı okuma zevki ve alışkanlığı kazanırlar,
- Okuduklarını; anlarlar, analiz ederler, yorumlarlar, günlük yaşantılarıyla ilişkilendirirler ve anlatırlar,
- Okuduğu, dinlediği ve izlediğinden hareketle, söz varlığını zenginleştirirler.
- Türkçe’deki temel bilgi, terim ve kavramları bilirler ve dilimizi amaca ve hedef kitleye uygun etkileyici biçimde doğru kullanırlar,
- Bütünlüğü olan yazılı ve sözlü metinler üretirler,
- Sosyal ve kültürel alanlarda kendilerini geliştirirler,
- Doğru ve yerinde soru sormayı, duygu ve düşüncelerini doğru ifade etmeyi öğrenirler.
- Bilgiye ulaşmak için farklı kaynaklardan doğru teknikleri kullanarak araştırma yapmayı aynı zamanda yine bilgiye ulaşmada kitle iletişim araçlarından yararlanmayı, bu araçlardan gelen mesajlara eleştirel açıdan bakmayı öğrenirler,
- Yapıcı, yaratıcı, akılcı, eleştirel ve doğru düşünme yollarını öğrenirler, bunları kullanmayı bir alışkanlık hâline getirirler.
ORTAOKUL SÜRESİNCE TÜRKÇE DERSLERİNDE YAPILAN ÇALIŞMALAR
- Belirlenen temalar; şiir, masal, fabl, öykü, roman, tiyatro, anı, dilekçe, mektup ve deneme türleri üzerinden öğrenciye sunulur,
- Medya okuryazarlığı, afiş-broşür hazırlama gibi güncel konu ve uygulamaları ele alınır,
- Öğrencilerin metinler arasında, gerek temada gerekse de işlenen düşüncelerde bağlantı (paralellikler ya da farklılıklar) kurmaları beklenir,
- Yazılı anlatım çalışmalarında:
- İlk aşamada paragraf yazma uygulamaları yapılır.
- Daha sonraki aşamalarda paragraftan bütünlüklü yazıya geçiş sağlanır.
- Özet, haber yazısı, öykü, dilekçe, mektup, şiir, fabl, masal türlerinde yazılar yazılır; yazılı ve sözlü olarak görsel yorumlama etkinlikleri yapılır,
- Metin merkezli tezli yazılar üzerinde durulur.
- Okuma saatlerinde:
- Sesli, vurgulu ve tonlamalı okuma çalışması yapılır,
- Hızlı ve Etkin Okuma teknikleri uygulanır,
- Okuma stratejileri öğretilir.
- Türe göre okuma biçimleri verilir.
- Eserler işlenirken öğrencilerin, tema ve ana düşünce açısından işledikleri başka eserlere göndermeler yapma alışkanlıklarını geliştirmeleri beklenir.
- Derslerde tiyatro, sinema, dergi, sergi gibi sanat çalışmalarına yer verilerek öğrencilerin kültürel gelişimi desteklenir,
- Teknoloji etkili bir biçimde kullanılır.
- Çalışmalarda okul kütüphanesinden yararlanılır.
ORTAOKUL SÜRESİNCE TÜRKÇE DERSLERİNDE ÖLÇME – DEĞERLENDİRME
- Her dönem iki yazılı sınav uygulanır. (klasik sınavlar, kompozisyon sınavları)
- Sınıf içi performans notları;
- Öğrencilerin aktif olarak derse katılımı,
- Gerekli tüm materyalleri eksiksiz olarak derse getirmeleri,
- Ödevleri, defter düzenleri,
- Sınıf içindeki davranışları göz önüne alınarak verilir.
- Yazma çalışmaları:
- Kendi kendine düzeltme,
- Karşılıklı düzeltme (öğrenciler arasında ödevler değiştirilerek),
- Yazma grupları içinde düzeltme,
- Sınıfça düzeltme,
- Öğretmen tarafından düzeltme aşamaları sonunda değerlendirilir.
- Projeler değerlendirilirken öğretmenler tarafından hazırlanmış olan ayrıntılı bir değerlendirme ölçeği kullanılır
- Tema sonunda tüm konuları kapsayan çoktan seçmeli kazanım değerlendirme sınavları uygulanır.
- Her hafta işlenen tüm konuları kapsayan çoktan seçmeli kazanım değerlendirme sınavları uygulanır. (8.SINIF)