1-CUMURİYET SONRASI KABUĞUNDAN ÇIKAN KADIN KARAKTERLERİN EDEBİYATA YANSIMASI
Adalet Ağaoğlu’nun Ölmeye Yatmak romanı veya Peyami Safa’nın Fatih Harbiye romanında kadın algısını irdeleyen, değişen toplum normlarının ve modernleşmenin iki ucu arasında kalmış geleneksel ve modern kadın rollerinin eserlerde nasıl karşımıza çıktığını, siyasi ve toplumsal yapının kadın karakterlerin iç dünyasını nasıl etkilediğini inceleyen bir makale yazılması.
2-SEMBOLİZM VE SAF ŞİİR
Fransız iki sembolist şairden tercih edilecek toplam beş şiir ile (Stéphane Mallarmé, Paul Verlaine, Arthur Rimbaud, Charles Baudelaire…) Türk edebiyatında “saf şiir” anlayışıyla yazılmış beş şiirin; sanatçıların yaşam öyküleri, dönemin şartları, zihniyet özellikleri ve şiirlerin içerik, yapı unsurları doğrultusunda karşılaştırıldığı bir edebî makale yazılması.
3-ŞAİR VE ŞİİR/ PLATON/ İDEAL DEVLET VE TOPLUM
Platon’un “Devlet” adlı eserinden yola çıkılarak sanat-felsefe ilişkisinin açıklanması, Platon’un bir taraftan gerçeklikten uzak ve görünüşün taklitçileri olarak gördüğü şairleri/sanatçıları ideal devletinden sürgün ederken, diğer taraftan da diyaloglarında şair olarak görülmesine yol açan -şairleri kovmak isteyen şair- metafor ve mitlerle konunun detaylandırılması, Platon’un sanatla olan bu çift yönlü ilişkisinin sebepleriyle incelenmesi, tüm bu ayrıntıları içeren bir edebi makale yazılması.
4-TOPLUMSAL KIRILMALARDA ROMAN KARAKTERLERİNİN DEĞİŞEN DÜNYASI
Cengiz Aytmatov’un “Gün Olur Asra Bedel” kitabından hareketle toplumsal dönüşüm kapsamında “kadın-erkek rollerine” yaklaşımın değerlendirilmesini; geleneksel cinsiyet rollerinin kırılımını, bu kırılımın kadın figürlerin oluşumuna etkisini, geleneksel yaşamda erkek hakimiyeti vb. konuların sebepleriyle incelenmesini içeren bir edebi makale yazılması.
5-KIRMIZI SAÇLI KADIN ROMANINDA METİNLER ARASILIK
Orhan Pamuk’un “Kırmızı Saçlı Kadın” adlı eserindeki metinler arasılığın sebepleriyle incelenmesi, bu eserle “metinler arasılık” yoluyla bağlantı kurulan “Şehname” ve “Kral Oidipus” adlı eserlerden birinin seçilmesi ve seçilen eserdeki olayın geçtiği varsayılan coğrafyalardaki sosyal, dinî, kültürel, siyasi, ekonomik yapının incelenmesi, sanatçının hayatının esere yansımalarının analiz edilmesi, diğer eserlerle olan bağlantısının açıklanması ve tüm bu incelemeleri kapsayan bir edebî makale yazılması.
6-ÖYKÜDE VE RESİMDE ORYANTALİZM/ ŞARKİYATÇILIK
Bu projede Ömer Seyfettin’in “Gizli Mabet” öyküsü okunacak ve bu eserde Doğu-Batı kültürlerinin birbirleriyle olan ilişkisi, eserde kurulan mistik yapı ve kültürel kodlar incelenecektir. Eserden hareketle Doğu-Batı kavramlarına yaklaşım/Oryantalizm esasları tespit edilecektir. Oryantalizm ekolüne mensup Fransız ressam Jean-Jules-Antoine Lecomte du Nouÿ’ün dört resmi incelenecek, resimler derinlemesine yorumlanarak eserlerin oryantalist olma sebepleri irdelenecektir. Eserlerdeki tema belirlenmeli, sosyal, ekonomik, kültürel şartlara dair çıkarımlarda bulunulmalı, resimlerden seçilen bu iki karakter zihniyet bağlamında incelenmelidir. Oryantalizm/Şarkiyatçılık kavramlarının sanatta kendini gösterdiği kültürel değişim ve dönüşüm, bu kavramların bugünkü yansımaları tespit edilmeli ve tüm tespit ve açıklamaları içeren bir edebî makale yazılmalıdır.
7-ŞAHMERAN EFSANESİ VE ANADOLU
Murathan Mungan’ın “Şahmeran’ın Ölümü” hikâyesiyle Tomris Uyar’ın “Ödeşmeler ve Şahmeran” hikâyesinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi, olayın geçtiği varsayılan coğrafyalardaki sosyal, dinî, kültürel, siyasi ve ekonomik hayatın, yazarın duyuş tarzında ve yapıtlarında nasıl etkili olduğunun analiz edilmesi, bu konudaki tespit ve yorumları içeren edebî bir makale yazılması.
*Not: Makaleler, 1500 ile 2000 sözcük arasında- kaynaklar ve dipnot bölümleri hariç- yazılmalıdır.
ÖNEMLİ: Proje konularının hazırlanma yönergelerine ve değerlendirme kriterlerine konuların üzerine tıklayarak ulaşabilirsiniz.
Özlem ERİKCİ AYDOĞAN- M. Aylin KUSEYRİ
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenleri
Necmiye ALICIER
Türk Dili ve Edebiyatı Bölüm Başkanı
Esra ÖZTERMİYECİ
Lise Müdürü